Onderwijs

pexels-monstera-6238109_BW.jpg
 

Kinderen groeien op met genderstereotypen en worden er dus door beïnvloed. Dat zien we onder andere weerspiegeld  in het studieadvies dat jongeren krijgen en de studierichtingen waarvoor ze kiezen. Wetenschappelijke en technische richtingen worden als mannelijk aanzien, terwijl sociale en zorgrichtingen beschouwd worden als typisch vrouwelijke richtingen. Dit zet zich verder op de arbeidsmarkt, waarbij verschillende sectoren en beroepen overwegend door mannen of vrouwen worden uitgeoefend. Hierdoor zijn er weinig rolmodellen aanwezig en worden stereotypen hardnekkig in stand gehouden. 

De laatste jaren worden meisjes extra aangemoedigd om voor een wetenschappelijke of technische richting te kiezen. Omgekeerd is er nog weinig aandacht voor jongens die kiezen voor een carrière in de zorg of het basisonderwijs (kleuter- en lager onderwijs). 

Wanneer we ophouden met kinderen, jongeren en volwassenen in een bepaalde richting te duwen op basis van hun gender, levert dat meer vrijheid op om de diverse aanwezige talenten van jongs af te ontwikkelen op basis van eigen vermogen en verlangens. Bovendien zou het goed zijn om zorgrichtingen meer maatschappelijk aanzien te geven en deze beroepen navenant te verlonen. Zonder zorgverleners en leerkrachten zouden we als maatschappij niet vooruit kunnen.

Wil je meer weten over onderwijs? Neem dan een kijkje op:

Wil je meer te weten komen over het aanbod van MoveMen in het secundair onderwijs? Neem dan een kijkje naar het project EquiSchools.